03 feb 2017

Klimaatplan mist ambitie en visie (en een geïnteresseerde schepen)

In 2011 ondertekenden alle Limburgse gemeenten het "Burgemeestersconvenant" over het klimaat. Om tegen 2020 20 % energie te besparen, werkte ieder van hen een klimaatplan uit met concrete maatregelen. Ook Ham deed dit. Hoog tijd, vonden wij, om eens te luisteren hoe ver we hier al mee staan. Niet omdat we hopen dat Ham het klimaat kan redden doordat we af en toe meer de fiets te nemen, maar omdat iedereen hier beter van kan worden. We namen heel het klimaatplan door, bekeken de voorgestelde maatregelen op korte en lange termijn, en checkten vervolgens wat de gemeente al had gedaan. En jawel, de gemeente heeft al een aantal stappen gezet. Zo worden provinciale acties, over isolatie of het drinken van kraantjeswater, steeds gepromoot. Er is het HaBer-woonloket, in samenwerking met de stad Beringen, waar u terecht kunt voor energiezuinig bouwadvies. Er is de collectieve renovatie van de Populierenwijk. Er zijn de inspanningen van het gemeentebestuur en het gemeentepersoneel zelf om energiezuinig te werken. Dat blijkt ook allemaal uit de antwoorden die we kregen op onze vragen. Verrassend genoeg kwamen die niet van schepen Vandezande, aan wie onze brief was gericht, maar van burgemeester Dirk De Vis. Had Robert geen tijd, of interesseert deze materie hem, als schepen van Milieu, minder? Hoe dan ook, de burgemeester antwoordde, nadat hij ons al mondeling had gevestigd dat klimaat "een prioriteit" zou worden.

Mooie woorden, en we twijfelen er niet aan dat ze gemeend zijn, maar dit blijkt niet uit de antwoorden op onze concrete vragen. Daaruit blijkt vooral een gebrek aan ambitie en aan een globale visie.

Een van de belangrijkste pijlers waarop een klimaatplan moet steunen, is het huisvestingsbeleid. Door nu energiezuinig, efficiënt en slim te bouwen, zorgen we er immers voor dat we in de toekomst minder moeten uitgeven aan energie en langer in ons eigen huis kunnen wonen. En op dit vlak zien we dus wel het bouwadvies, de collectieve renovatie en ook de DuwoLim-lening voor energiezuinige renovatie, maar op andere vlakken worden mogelijkheden, zeker op lange termijn, niet benut. We moeten nu nadenken over passiefhuizen, over duurzame materialen (bv. isolatie uit natuurlijke materialen) en gemeenschappelijke ruimten. Maar over het eerste werd enkel een infoavond georganiseerd in Beringen, het tweede "is een beoordelingselement, maar wordt niet opgelegd" en voor het derde is er "geen draagvlak". Burgemeester De Vis reduceerde dit laatste overigens gemakkelijkheidshalve tot "gemeenschappelijke tuinen", maar we kunnen ons heel wat bouwprojecten voorstellen waarbij mensen uit een wijk flink kunnen besparen door een gemeenschappelijke bergruimte of werkplaats met gezamenlijk aangekocht materiaal of een gemeenschappelijke speelruimte voor kinderen in de plannen op te nemen.

Mobiliteit is een tweede belangrijk element. Hier zien we de nodige inspanningen bij het personeel van de gemeente (fietsvergoeding, carpoolen bij dienstverplaatsingen), maar verder te weinig. Met de nieuwe inrichting van de doortocht in Kwaadmechelen hebben we alvast goede fietspaden gekregen, nu is het de uitdaging om de Hammenaar op die fiets te krijgen. En dat is een werk van lange adem, want door het fietsonvriendelijke centrum van Kwaadmechelen van voor de werken, hadden maar weinig mensen (begrijpelijk) de neiging om op de fiets te stappen. Dit kan veranderen door de mensen die dit nu wel doen echt te gaan belonen, en daarvoor zijn campagnes als "Met belgerinkel naar de winkel" (nu vervangen door "Zo dichtb(l)ij") erg belangrijk. Volgens de burgemeester lagen de kosten daarvoor echter te hoog, en de baten te laag. Volgens ons is het een kwestie van prioriteiten.

Ook uit andere antwoorden blijkt dat het gemeentebestuur wel inspanningen wil doen, maar dat er hierachter geen globale visie schuilt. De bevoegde schepen mist interesse in het thema en slaagt er niet in om partners en inwoners te mobiliseren, terwijl het net die inwoners zijn die op korte en lange termijn de voordelen van een echt klimaatplan genieten, door besparingen en door meer leefbare dorpskernen.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.