15 mrt 2019

Gemeenteraad maart

Een ietwat mak eerste gedeelte van deze gemeenteraad, met agendapunten waarover er (te?) weinig discussie was. Een fietspad vanuit Laakdal dat aansluit op het fietspad naar "onze" Nike, een nieuw gebruikersreglement in de bib (met als gevolg een langere leentermijn van vier weken, maar slechts een verlenging i.p.v. twee), riolering en wegen voor het bedrijventerrein in Genebos ... Maar die discussie maak je natuurlijk ook als oppositie. Een werkpunt misschien ...

Interessanter werd het in het vragenkwartiertje. Vanuit Groen hadden we er vier. Met de eerste wilden we de aandacht vestigen op de verkeerssituatie in Genendijk: de elektronische signalisatieborden (voor zone 30/zone 50) die vaak niet werken op cruciale uren, en vooral de vraag waarom je zo'n bord, als je van Kwaadmechelen komt, pas tegenkomt als je al ter hoogte van de kerk bent, dus nà het kruispunt met de Meerhoutstraat en - vooral - na de oversteekplaats die de Genendijkse schoolkinderen gebruiken.

De borden zijn de verantwoordelijkheid van het Agentschap Wegen en Verkeer, en zij reageren normaal gezien binnen de 24 uur, luidde het antwoord. Maar gezien de veelvuldige problemen, werd er al gepleit voor een "stabielere" oplossing, bv. gewone verkeersborden voor zone 30 die ten gepaste tijde kunnen worden zichtbaar gemaakt en opnieuw afgedekt door de gemachtigde opzichter. Voor ons is dit een goed alternatief, als de elektronische borden dienst blijven weigeren. 

Wat betreft de plaats van die borden: oorspronkelijk was het blijkbaar de bedoeling dat kinderen aan het tweede zebrapad (aan de kerk) zouden oversteken. Maar gezien de vele kinderen van Den Dries en de Vlinderstraat werd in de loop der jaren voor de eerste oversteekplaats gekozen. Het bestuur zou hierover terug gaan samenzitten met de schooldirectie. Wij hopen op een oplossing: ofwel het tweede zebrapad dat terug wordt gebruikt, of de borden een eind naar voren.

Onze tweede vraag ging over de website Klimaatportaal. Hierop wordt berekend welke risico's de Vlaamse gemeenten in de toekomst zullen lopen op het gebied van hitte, droogte en hevige neerslag. Is het bestuur met dit platform bekend? Wat wordt gedaan met de gegevens? Schepen Robert Vandezande antwoordde dat deze informatie bekend was, en dat er in Ham vooral zou worden geprobeerd om de hitte tegen te gaan met meer groenvoorzieningen en groenschermen en dat, om de neerslag te kunnen opvangen, het waterbekken in de Genenbemdestraat zou moeten worden uitgebreid.

Op onze aansluitende vraag of er weet was van een risico- en kwetsbaarheidsanalyse op het vlak van klimaat door de provincie, antwoordde schepen Vandezande dat deze analyse inderdaad op komst was.

Onze laatste vraag ging over de overdekte fietsenstalling aan de bib, die oorspronkelijk dienst deed als satellietpunt voor werknemers van het bedrijventerrein Ravenshout die zich wilden verplaatsen met de fiets. Maar niemand gebruikte deze dienst, en dus stond de stalling leeg, waardoor het project onlangs werd stopgezet. Schepen Vandezande bevestigde nu wat er eerder al in de kranten stond, dat het vooral de bedoeling zal zijn om de stalling te gebruiken voor fietsen van het gemeentepersoneel. Zij zouden verplaatsing vanuit Kwaadmechelen naar bv. de gemeentelijke zalen in Oostham, Genendijk of Genebos niet meer altijd met de auto, maar vaker met een elektrische fiets gaan maken. Iets waar we uiteraard grote voorstander van zijn. Burgemeester De Vis raamde de kosten voor de fietsenstalling tot nu toe op zo'n € 100 000, al werd een groot deel van dit bedrag gedragen door de Europese Gemeenschap.

Op naar de volgende!

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.